.
Pro své žáky si přeji co nejvíce příležitostí pro reálnou komunikaci, proto se již několik let snažím pro každou třídu vybrat projekt, který by jim pomohl nalézt partnera pro komunikaci a také téma, které by pro ně bylo přínosné pro rozvoj jejich jazykových dovedností.
V minulém školním roce si žáci sedmého a devátého ročníku v rámci hodin anglického jazyka a na kroužku angličtiny dopisovali se žáky škol ve Finsku. Projekt byl zaměřen na navázání kontaktu mezi finskými a českými žáky, kteří si psali a posílali dopisy klasickou poštou. Dostat dopis vonící dálkou bylo pro některé žáky velmi přitažlivé a dopisování přerostlo v trvalejší přátelství. Kromě Finska jsme navázali kontakt se školou v Turecku. Tato turecká škola je velmi dobře vybavena technikou a má zájem o spolupráci za využití moderních komunikačních prostředků. Naši žáci se se svými tureckými kolegy setkávali na chatu portálu etwinning. Ve snaze zapojit mluvenou komunikaci a poslech jsme se také pokoušeli o rozhovory přes službu google hangout. Tyto pokusy byly velmi zajímavé zvláště proto, že turecká škola využívá tabletů, a my jsme tak turecké žáky mohli i spatřit v jejich učebně a podívat se, jak nám mávají a jak vypadají. Oni nás vidět nemohli, neboť nemáme k dispozici webkamery. Z důvodu technických a časových překážek jsme neuskutečnili tolik setkání, kolik by bylo třeba pro rozvoj skutečného partnerství. Navíc tato turecká škola hledá partnera na výměnný pobyt, což u nás nepřipadá v úvahu, proto jsme tento rok již v tomto projektu nepokračovali.
V letošním školním roce jsem rozšířila své ambice pro navázání zajímavých partnerství a pro každou třídu vybrala projekt, který by žáky motivoval k rozvoji komunikačních dovedností v anglickém jazyce. Žáci 5.B jsou zapojeni do projektu „Learning Through Friendship“, který zahrnuje školy v Itálii, Portugalsku, Španělsku a Rumunsku. Smyslem je představit svou školu a poznat školy ostatních partnerů. Páťáci tedy připravují vyprávění o sobě a o své třídě, škole. Žáci 6.C skvěle pracují na projektu „Etwinners on Holiday“, který spočívá v mapování vybraných svátků v různých zemích. Šesťáci pracují s velkým nasazaním: nejprve natočili video-představení naší školy, poté na téma podzimní svátky napsali několik příběhů a sehráli scénky na téma 17.listopad a Mikuláš. Téma Vánoc zpracovali ve formě krátkých popisů českých vánočních tradic v aplikaci Padlet. Bohužel žáci partnerských škol z Itálie, Francie, Španělska, Polska, Maďarska a Gruzie nejsou aktivní v navazování osobních kontaktů, na které mí páťáci a šesťáci nejvíce čekají. Žáci 7.C a 8.C spolupracují v rámci projektu „An Email to Keep Us Apart“ s italskou školou. Žáci této italské školy velmi aktivně pracují na svých prezentacích, kde představují svou školu, své rodiny, své město. Bohužel jejich aktivita směrem k osobní komunikaci s našimi žáky není tak skvělá. Ovšem čeští sedmáci a osmáci zatím ani nedokončili prezentace o naší škole, o našem městě. Pro třídu 8.B jsem teprve před měsícem našla vhodnou partnerskou školu. Jedná se o školu ve Francii, která nám již poslala prezentace, ve kterých se žáci této školy představují. Dále jsme si s toutou školou již stihli poslat vánoční přání. Žáci 9.A si také poměrně nedávno začali psát se žáky školy v Německu. Vyměnili si první dopisy a také vánoční přání. Věřím, že na svém projektu na téma „Jaké je být deváťákem v ČR a v Německu“ budou aktivně pracovat. Třída 9.C se do projektu „Eurocomics“ zapojila bohužel pouze částečně. Důvodem je zřejmě nedostatek času a komplikovanost projektu.
Závěrem mohu shrnout své zkušenosti s etwinningem takto: nápad je to výborný – když máme štěstí na aktivní partnerské školy, hodně trpělivosti a chuti do budování partnerství, je možné učinit výuku anglického jazyka aktivnější a smysluplnější tak, aby žáci byli motivováni tento jazyk použivat k reálné komunikaci. Bylo by krásné mít na zpracování projektů více času, je to asi otázka výběru mezi studiem z učebnice a zapojením se do skutečné komunikace. Na úplný závěr bych chtěla poděkovat třídě 6.C jako celku za výjimečnou aktivitu a speciálně Jiřímu Hrubému, díky jehož iniciativě a ochotě obětovat svůj volný čas na natáčení, stříhání a realizaci video prezentací této třídy. Bez jeho pomoci bych sama nebyla schopna tyto projekty zrealizovat.
Mgr. Romana Howe
Nahrávám data...
Copyright © - 2024 | Masarykova ZŠ (fotografie pořízeny žáky Masarykovy ZŠ) &   Vitalex Computers s.r.o. - Tvorba školních webů | Prohlášení o přísupnosti | Cookies