Kotva
Elektronická žákovská

V příštích dnech vaříme

.

Objednávky obědů

Projekty školy


 

 

Mapa webu

DESATERO PRO RODIČE DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU

Vloženo: 21.2.2021

Vážení rodiče,

 

vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí, ve kterém tráví značnou část dne, dospělí i vrstevníci, se kterými tráví den, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky. Aby dítě vstup do školy zvládlo, mělo by být zralé fyzicky, psychicky, pracovně, sociálně i emočně. Zrání dítěte je nerovnoměrné, každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.

Materiál (Materiál pro PV, č. j.MSMT-9482/2012-22) nabízí rodičům dětí předškolního věku základní informace o tom, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy. My Vám níže nabízíme přehled toho nejdůležitějšího.

 

  1. 1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
  • Zvládnu poskočit a chvilku poskakovat na jedné nebo druhé noze a chytit a hodit míč.
  • Umím se obléknout, převléknout, obouvat i zouvat. Poradím si s knoflíky, zipy, i tkaničkami.
  • Při jídle používám příbor, uklidím po sobě a umyji si ruce.
  • Zvládnu se vysmrkat a obsloužit se na WC.
  • Umím uklidit knížky, pastelky i hračky tam, kam patří.

 

  1. 2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
  • Zvládnu být bez rodičů.
  • Zvládnu si hrát s ostatními podle dohodnutých pravidel.

 

  1. 3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
  • Dovedu poslouchat příběh a povídat si o něm s rodiči.
  • Zvládnu popsat to, co vidím kolem se.

 

  1. 4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
  • Dovedu kreslit tužkou, pastelkami i malovat barvami.
  • Umím stříhat nůžkami, navlékat korálky, lepit.
  • Umím napodobit základní tvary (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník).

 

  1. 5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
  • Poznám barvy a dokáži je i sám pojmenovat. Poznám jednoduché tvary.
  • Zvládnu najít rozdíly mezi obrázky. Poznám, když na obrázku něco chybí.
  • Zvládnu vytleskat slabiky ve slově.
  • Poznám rozdíl mezi měkkou a tvrdou a krátkou a dlouhou hláskou. 

 

  1. 6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech
  • Zvládnu po jedné napočítat do 5 (10). Zvládnu ukázat na prstech nebo na předmětech počet.
  • Poznám větší a menší počet (v rozsahu do pěti prvků).
  • Poznám základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.).
  • Zvládnu roztřídit předměty podle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti).
  • Rozumím pojmům jako je: nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes, dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký.

 

  1. 7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
  • Dokáži se soustředit na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.).
  • Zvládnu si zapamatovat, co jsem viděl, slyšel, zažil a mluvit o tom.
  • Pamatuji si říkadla, básničky, písničky.
  • Zvládnu splnit zadaný úkol a dokončit jej.

 

  1. 8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
  • Umím pozdravit, požádat, poděkovat.
  • Zvládnu spolupracovat ve skupině.
  • Dokáži počkat, než na mě přijde řada, podělit se o hračky.

 

  1. 9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
  • Zvládnu poslouchat hudební nebo divadelní představení, sportovní nebo slavnostní akce a o svých zážitcích mluvit.
  • Znám pohádky, příběhy, písničky a umím vytleskat rytmus.
  • Tvořím z modelíny, kreslím, maluji, stříhám, lepím, stavím, vyrábím, hraji si např. na školu, rodinu, na cestování, na lékaře atd.

 

  1. 10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
  • Znám své jméno a příjmení, adresu a vím, jak se jmenují rodiče.
  • Znám své blízké okolí – hřiště, obchody atd.
  • Zvládnu vyřídit drobný vzkaz, říci si o to, co potřebuji, se zeptat na to, čemu nerozumím.
  • Vím, jak se mám chovat např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici atd. a snažím se to dodržovat.
  • Zvládnu pojmenovat části těla i některé orgány, rozlišuji pohlaví, rozlišuji různá povolání, pomůcky, nástroje, znám jména několika rostlin, stromů, zvířat, znám dopravní prostředky atd.
  • Znám proměny ročních období, vím něco o naší zemi.

 

Desatero dětí pro rodíče předškoláka dle MŠMT (Velikost: 205.56 kB)